Gdy rozpoczynasz działalność gospodarczą, musisz się liczyć z pewnymi kosztami stałymi oraz tymi, które są niezbędne na start. Jeśli nie masz nadwyżki finansowej, cenna jest każda zaoszczędzona złotówka. Dlatego, gdy tylko jest to możliwe, warto się zastanowić, czy mieszkanie jako siedziba firmy, nie będzie w Twoim przypadku najlepszym rozwiązaniem. Jakie są tego mocne i słabe strony?
Kiedy można wskazać mieszkanie jako siedzibę firmy?
Zgodnie z zasadą, działalność gospodarcza założona w Polsce powinna mieć swoją siedzibę, ale nie zawsze jest to konieczne. Mowa tu szczególnie o osobach, które świadczą usługi w mieszkaniach i firmach klientów w całym kraju.
Jednak i w takiej sytuacji możesz na siedzibę firmy wybrać mieszkanie, które jest Twoją własnością lub które wynajmujesz. Uzasadnione jest to również wtedy, gdy:
- prowadzona przez Ciebie działalność nie wymaga posiadania przestrzeni magazynowej i dodatkowych pomieszczeń biurowych,
- świadczysz usługi głównie za pośrednictwem Internetu,
- prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą,
- ze względu na rodzaj prowadzonej działalności, nie musisz osobiście przyjmować ani klientów, ani kontrahentów, do czego zwykle niezbędne jest pomieszczenie biurowe.
W takich przypadkach rejestracja firmy w domu jest opcją, którą z kilku względów warto wziąć pod uwagę. Dlatego, zanim założysz firmę, rozważ plusy i minusy takiego rozwiązania.
Mieszkanie jako siedziba firmy — zalety i wady
Listę zalet i wad warto robić nie tylko w przypadku wyboru siedziby firmy, ale też przed podjęciem innych, ważnych decyzji. Tym bardziej, jeśli od tego zależy dalszy rozwój i sukces prowadzonej przez Ciebie działalności. Wybór siedziby firmy może i nie wydaje się kluczowym, gdy chodzi o jej przyszłość, ale na pewno wpływa na jej finanse. A to, jak wiadomo, bardzo ważny element każdej biznesowej działalności.
Oczywiście mieszkanie jako siedziba firmy ma swoje zarówno mocne, jak i słabe strony.
Zalety siedziby firmy w mieszkaniu
Oto najważniejsze korzyści, jakie może Ci przynieść założenie firmy z siedzibą w domu lub mieszkaniu.
Oszczędności
Wybierając mieszkanie na siedzibę firmy, nie musisz dojeżdżać do biura. Niezależnie, czy robiłbyś to własnym samochodem, czy też środkami komunikacji, oszczędzasz zarówno czas, jak i pieniądze. Odpadają również koszty wynajmu lokalu, bo opłaty związane z domem lub mieszkaniem i tak już ponosisz. Tym samym, kolejne pieniądze pozostają w Twojej kieszeni.
Elastyczny czas pracy
Jeśli prowadzisz firmę, która nie ma sztywnych godzin, w których przyjmujesz klientów, możesz pracować w dowolnym czasie. Dzięki temu możesz spędzić kilka dni w pełni zaangażowany w realizację danego projektu, po czym wziąć trochę wolnego na regenerację i spędzenie czasu z rodziną.
Jeśli pracujesz przez internet, nie musisz wkładać wyjściowego stroju, a nawet wychodzić z łóżka, jeśli któregoś dnia nie miałbyś na to ochoty. Ważne jednak, by dobrze organizować sobie czas, który w domu może przeciekać Ci między palcami i wiele minut możesz marnować na błahe i mało ważne zajęcia, kosztem rozwoju własnej firmy.
Warunki pracy dostosowane do twoich potrzeb
Mieszkanie jako siedziba firmy pozwala też na dowolność, gdy chodzi o styl pracy i warunki. Niezależnie czy lubisz słuchać muzyki, czy pracować w ciszy, w swoim mieszkaniu możesz pracować tak, jak lubisz. Wszystko po to, by jak najlepiej wykorzystać czas i sprawić, by firma odnosiła sukcesy.
Mieszkanie jako siedziba firmy — wady
Choć w mieszkaniu pracuje się przyjemniej, nie znaczy, że jest to miejsce doskonałe. Niestety, ma ono swoje słabe strony, których powinieneś być świadom, zanim wybierzesz je na siedzibę firmy.
Brak granicy między pracą a życiem prywatnym
Z jednej strony praca w domu to większa elastyczność, ale z drugiej ryzyko zatarcia ważnych granic. Pracując w domu, nie wychodzisz do pracy, ale staje się ona częścią Twojego domowego życia. W każdej chwili domownicy mogą Cię rozpraszać i odciągać od pracy. Trudniej też skupić się jedynie na pracy, gdy jesteś przekonany, że masz do dyspozycji cały dzień. Tym samym przesuwają się godziny pracy i nierzadko możesz pracować do późnych godzin nocnych. To zaś niekoniecznie dobrze wpływa na relacje rodzinne.
Do domu, jako siedziby firmy, może też przyjść kontrola skarbowa, co może okazać się stresujące dla pozostałych członków rodziny.
Mniejsza prywatność
Musisz się też liczyć z łatwiejszym dostępem innych do adresu, pod którym mieszkasz. Jako że to jednocześnie siedziba Twojej firmy, to dane adresowe widnieją w rejestrze CEIDG lub KRS, do których każdy ma dostęp.
Rozliczanie kosztów
Nie możesz z góry zakładać, że wszystkie wydatki będziesz mógł wrzucać w koszty działalności firmy. Musisz zapoznać się z zasadami rozliczania kosztów, które w takim przypadku obowiązują, by nie popełniać błędów w zeznaniach podatkowych. Chodzi między innymi o koszty wynikające z czynszu, zużytych mediów, dostawy Internetu itp.
Brak możliwość zatrudnienia pracowników biurowych
Na to niestety nie możesz sobie pozwolić. A nawet, jeśli zatrudniasz osoby, które wykonują zlecenia w terenie, to będziesz mieć problem z organizowaniem wspólnych spotkań, do których mieszkanie nie za bardzo się nadaje. Mieszkanie jako siedziba firmy uniemożliwia też spotykanie się z kontrahentami, z którymi chcesz nawiązać współpracę. Pozostaje wynajęcie biura na godziny lub kawiarnia w centrum miasta.
Pomysł z pewnością wart jest rozważenia, gdy chodzi o wybranie domu lub mieszkania na siedzibę własnej firmy. Rozważ wszystkie za i przeciw, skorzystaj z rady osób, które już pracują w domu i dopasuj to do potrzeb własnej firmy. Pamiętaj, by nie kierować się tylko mniejszymi kosztami i wygodą. W dłuższej perspektywie może się to okazać mniej korzystne niż inwestycja w budowanie marki, prestiż firmy i zaufanie klientów oraz kontrahentów.